
Cruising Performance WARP-DRIVE ( radiaal ) DACRON
Het zeil voor intensief gebruik op binnen- en kustwater. Bedoeld voor de toerzeiler die plezier in trimmen heeft, uit z’n zeilen wil halen wat er in zit en ook zo nu en dan een (club-)wedstrijd zeilt. Bij de doekkeuze zoeken we naar een goede balans tussen handelbaarheid en vormvastheid.
Radiale zeilen waren de enige keuze voor prestatieconstructie voordat Tape-Drive en andere "stringzeilen" constructiemethoden werden uitgevonden. Radiale zeilen zijn nog steeds een optie voor zeilers die geen Tape-Drive of membraanzeil willen.
Bij het ontwerp van paneelindeling van een tri-radiale genua roteert de draadlijn van het doek zodat deze overeenkomt met de primaire belastingspaden tussen de drie hoeken van het zeil. Radiaal gesneden zeilen zijn gemaakt met lange smalle panelen en zijn ontworpen om de sterke ketting-garens van het doek uit te lijnen met de primaire belastingspaden van een zeil als die lasten zich over het zeil verspreiden. De naden lopen vanuit de hoeken van het zeil, omdat alle lasten vanuit een hoek beginnen en vervolgens in bogen over het zeil naar de andere twee hoeken lopen.
Beschrijving : Triradiaal gesneden zeil, vormvast, lange levensduur. De duurzaamheid van dacron gecombineerd met de vormvastheid van een triradiale snit
Bootlengte tot : 35-50 voet
Constructie : Panelled, triradiaal
Materiaal : Dicht geweven, ketting-georiënteerd polyester (Dacron) weefsel. High Tenacity Quality garens
Gebruik : Cruising Performance, Cruising Offshore Perform.
Cruising Offshore Performance POLYESTER CRUISE LAMINAAT Radiaal DCX
Dit is de uitvoering voor Performance Cruisers en Cruiser-Racers Bij de keuze voor doek en snit zijn niet alleen robuustheid en duurzaamheid de criteria, maar zeker ook de vormvastheid.
Radiale zeilen waren de enige keuze voor prestatieconstructie voordat Tape-Drive en andere "stringzeilen" constructiemethoden werden uitgevonden. Radiale zeilen zijn nog steeds een optie voor zeilers die geen Tape-Drive of membraanzeil willen.
Bij het ontwerp van paneelindeling van een tri-radiale genua roteert de draadlrichting van het doek zodat deze overeenkomt met de primaire belastingspaden tussen de drie hoeken van het zeil. Radiaal gesneden zeilen zijn gemaakt met lange smalle panelen en zijn ontworpen om de sterke ketting-garens van het laminaat uit te lijnen met de primaire belastingspaden van een zeil als die lasten zich over het zeil verspreiden. De naden lopen vanuit de hoeken van het zeil, omdat alle lasten vanuit een hoek beginnen en vervolgens in bogen over het zeil naar de andere twee hoeken lopen.
Beschrijving : Vormvast en duurzaam polyester cruising laminaat, ketting-georiënteerd, toegepast in een verfijde triradiale constructie
Bootlengte tot : 28-50 voet
Constructie : Panelled, triradiaal
Materiaal : Ketting-georiënteerd cruising laminaat met polyester wapening (ketting + x-ply). Tweezijdig taffeta
Gebruik : Cruising Offshore Perform.
Cruising Offshore Performance SPECTRA CRUISE LAMINAAT DYS
Dit is de uitvoering voor Performance Cruisers en Cruiser-Racers Bij de keuze voor doek en snit zijn niet alleen robuustheid en duurzaamheid de criteria, maar zeker ook de vormvastheid.
De Spectra-garens die worden gebruikt in radiale zeilen hebben een enorme sterkte in de kettingrichting (de kettingrichting loopt parallel met de lengte van het doek).
Doekfabrikanten maken vele soorten van Spectra-laminaten voor boten van 40 tot 150 voet lang. Sommige hebben meer en sommige hebben minder Spectra-garens, terwijl voor de mega-jachten ook Carbon-inzetstukken worden gebruikt.
Radiale zeilen (met hun vele panelen) laten zeilmakers toe om meer dan één gelamineerde stof in een zeil te gebruiken. Sterkere laminaten kunnen worden gebruikt in gebieden met hoge belasting, zoals achterlijk en onderlijk, terwijl laminaten met minder sterkte kunnen worden gebruikt in het voorlijk van het zeil. Met behulp van die methode helpt het gewicht en de prijs van het zeil te verminderen.
Cruising Spectra-laminaten worden geleverd met één of beide zijden bedekt met fijn geweven polyester taffeta, wat de weerstand tegen schuren verbetert.
Cruising Offshore / Ocean Hydra Net (cross en radial)
Hydra Net is een mix van Polyester en Dyneema (Spectra) garens. De Hydra Net Cross variant is een inslag georiënteerd weefsel waarin zowel in de inslag als in de ketting om de paar millimeter een Spectra garen wordt meegeweven. Het is een zeer sterk, taai en bijna onverwoestbaar weefsel. De rek in de inslagrichting (langs het achterlijk) is bijzonder laag, de rek in de diagonaalrichting is hoger dan die van een goede Dacron kwaliteit; door het relatief lage smeltpunt van Dyneema kan het doek niet gestabiliseerd worden met de bij Dacron gebruikte hitte/ druk behandeling.
Hydra Net Radial is een ketting-georiënteerd weefsel, qua constructie, maar ook door het relatief hoge aandeel Dyneema draden in de kettingrichting. Toegepast in een triradiale snit ondervangt deze constructie het nadeel van Hydra Net Cross, de diagonaalvervorming vanuit de hoeken en dus het dieper worden van het zeil onder belasting en in de tijd. Nadeel van Hydra Net en Hydra Net Radial is de hoge prijs ten opzichte van zelfs de beste Dacron kwaliteit.
Beschrijving : Zeer slijtvast en robuust Spectra weefsel, ketting-inslag georiënteerd, toegepast in een verfijde triradiale constructie
Bootlengte tot : 40-80 voet
Constructie : Panelled, triradiaal
Materiaal : Ketting-inslag georiënteerd weefsel met 100 % Spectra garens
Gebruik : Cruising Offshore /Ocean.
Vergelijk hier de Genua Dacron-eigenschappen met elkaar
Cruising Performance WARP-DRIVE ( radiaal ) DACRON
Cruising Offshore Performance POLYESTER CRUISE LAMINAAT Radiaal DCX
Vormvastheid
32%Sterkte - gewicht
25%Levensduur
68%Weerstand tegen UV
85%Vorm na 10.000 mijl
40%Prijs
60%Vormvastheid
59%Sterkte - gewicht
32%Levensduur
68%Weerstand tegen UV
51%Vorm na 10.000 mijl
60%Prijs
60%Cruising Offshore Performance SPECTRA CRUISE LAMINAAT DYS
Cruising Offshore / Ocean Hydra Net (cross en radial)
Vormvastheid
68%Sterkte - gewicht
32%Levensduur
68%Weerstand tegen UV
68%Vorm na 10.000 mijl
70%Prijs
100%Vormvastheid
51%Sterkte - gewicht
32%Levensduur
85%Weerstand tegen UV
93%Vorm na 10.000 mijl
60%Prijs
100%