In grote lijnen zijn er 3 manieren waarop zeilen geconstrueerd kunnen worden, panelled, X-Drive, een ‘cross-over’ van panelled en continuous string, en Titanium/ Uni Titanium, een custom gelamineerde membraanconstructie, een zeil ‘uit één stuk’.
Panelled: Bij deze constructiemethode bestaat het zeil uitsluitend uit afzonderlijke banen (panels). Afhankelijk van de eigenschappen van het geweven doek of het gelamineerde ‘zeildoek’ wordt gekozen voor een crosscut snit (alle banen haaks op het achterlijk) of voor een triradiale snit. Conventioneel geweven zeildoek (Dacron, Vectron, Nautosphere, ..) is inslag-georiënteerd, rechte inslagdraden met daaroverheen en onderdoor de kettingdraden. Crosscut is een logische snit voor dit doek, de rechte inslagdraden liggen in de richting van de grootste krachten, langs het achterlijk. Een voorbeeld van een laminaat wat toegepast kan worden in een crosscut snit is Flex Ultra, inslag-georiënteerd, multi-axioneel, de wapening is een mix van polyester en Dyneema garens. Zeer vormvast, maar relatief zwaar en stug.
Voor een triradiaal gesneden zeil is een ketting-sterke constructie nodig. Bij gelamineerde doeksoorten is dit eenvoudig te bereiken, de open structuur van de scrim, de wapening, maakt het mogelijk om de kettingdraden volledig recht in de constructie te leggen. De draden van de scrim worden op hun plek gehouden door de scrim tussen een taffeta en de mylar film of tussen twee films te verlijmen. Kettingsterke laminaten zijn bij uitstek geschikt voor triradiaal gesneden zeilen. Als, bij voorbeeld om reden van duurzaamheid, de voorkeur aan een 100% geweven doek wordt gegeven, vraagt dit om een speciale weving met minder bochten in de kettingdraden dan bij conventioneel geweven zeildoek. Pro Radial en Hydra Net Radial van Dimension-Polyant zijn voorbeelden van een ketting-georiënteerd geweven zeildoek.
Hybride | X-Drive: Dit is een hybride laminaatconstructie, een lichte crosscut gesneden en 3-D vormgegeven basis waarover een ‘wapening’ van ononderbroken strings wordt gelegd om het zeil z’n sterkte te geven. Voor de basis wordt een licht en soepel laminaat gebruikt, afhankelijk van het gebruik wat van het zeil gemaakt gaat worden, met of zonder eenzijdig taffeta. De strings die op de folie van het basislaminaat worden verlijmd zijn van S-Glass, Carbon of Endumax. Het resultaat is een zeil wat lichter is dan een panelled zeil, zeer vormvast en relatief soepel. Voor een laminaatconstructie is de levensduur lang.
Membraan | Titanium & Uni-Titanium: Dit zijn zeilen die custom, en volledig in de vorm worden gelamineerd. De wapening (Carbon of Endumax strings) ligt tussen twee PET folies waarvan de copolymere lagen die aan één kant zijn aangebracht met elkaar worden versmolten en zo de strings op hun plaats houden. Bij Uni-Titanium wordt er een unidirectionele, horizontaal georiënteerde carbon sheet aan de constructie toegevoegd. De zeilen zijn zeer vormvast en zijn bovendien licht. De levensduur is gemiddeld genomen korter dan van de X-Drive zeilen.